dinsdag 27 september 2011

Werkboek "Ik leer anders"...

De succesvolle methode "Ik leer anders" is nu ook verkrijgbaar als praktisch werkboek voor leerlingen van de basisschool met met Autisme, leerproblemen, dyslexie, AD(H)D.

Er zit meer in, dan er uit komt. Dit wordt vaak gezegd over leerlingen die onvoldoende presteren op school. Zij hebben een leerachterstand of een vorm van dyslexie. Als bijles niet of nauwelijks helpt, kan de leermethode Ik leer anders een oplossing bieden. Want een grote groep ondergewaardeerde leerlingen heeft juist een bijzondere gave: het zijn beelddenkers. Zij denken niet in woorden, maar in beelden. Daarom wordt het lesmateriaal in de klas niet begrepen en onthouden. Het werkboek Ik leer anders vertaalt de lesstof naar deze visuele manier van denken. Zo kunnen deze leerlingen direct voldoendes halen. Op www.ikleeranders.nl staat de test: Ben jij een beelddenker?

Direct resultaat
Het werkboek Ik leer anders wordt doorgewerkt door een leerling begeleid door een ouder, coach of leerkracht. De leerling kan direct vertellen of deze leermethode werkt. Een voorbeeld: tijdens het oefenen kunnen leerlingen met een taalprobleem, woorden foutloos spellen. Van voor naar achter, maar ook van achter naar voor. Simpelweg omdat ze het woord als woordbeeld hebben opgeslagen. Tafels worden direct onthouden na jarenlang tevergeefs oefenen. Leren klokkijken lukt binnen een paar uur. Hieronder staan verhalen uit de praktijk van ouders en kinderen. De teksten zijn ingekort. Complete teksten staan op www.ikleeranders.nl. Het werkboek is voorzien van vele voorbeelden en foto"s.

Inhoud werkboek
  • Theorie: een andere manier van denken en leren. 
  • Test en karaktervergelijking: herkennen visuele leerlingen. 
  • Informatie op juiste manier ordenen, opslaan en onthouden. 
  • Taal: het alfabet, woordbeelden opslaan, woordpakketten groep 3 t/m 8 
  • Lezen: lege woorden visueel opslaan, leesletters oefenen, lezen met de leespijl. 
  • Cijfers: cijferveld, tafels en het automatiseren van sommen. 
  • Klokkijken: analoog. 

"Bij een spelling toets schrijft hij nu bijna alle woordjes goed i.p.v. van bijna alles fout".

"Eindelijk iemand die mij begrijpt wat ik zie en denk".

Werkboek "Ik leer anders":

2 opmerkingen:

  1. Bart, 10 jaar, zit in groep zes. In groep vier kwamen we er achter dat hij een ernstige vorm van dyslexie heeft en in groep zes kreeg hij de diagnose ADHD. We zijn al jaren bezig om vooruitgang te boeken maar alles ging heel moeizaam. Via onze logopediste zijn wij in aanraking gekomen met de leermethode Ik leer anders. Eerst hebben wij de website www.ikleeranders.nl bekeken en we herkende Bart hier helemaal in. Ongelofelijk hoe snel hij alles op nam. Het woord bovendien kon hij in een keer door deze leermethode van voor naar achter en van achter naar voren spellen. Terwijl hij altijd alles fonetisch schrijft. Dit was voor hem echt heel erg knap. Nu twee maanden later is hij met lezen van Avi 4 naar Avi 7 gegaan. Bij een spelling toets schrijft hij nu bijna alle woordjes goed i.p.v. van bijna alles fout. Dictee is nu makkelijker te leren, de tafels zitten goed in zijn hoofd en hij rekent hierdoor makkelijker en sneller. Hij is nu veel sneller met zijn huiswerk klaar. Wij zijn super trots met het resultaat, als we dit wisten hadden we dit al jaren eerder gedaan. School is nu ineens veel leuker geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben de moeder van Stef, 9 jaar, die na heel veel ondersteuning nog steeds AVI 1 las. Via Will Missot (optoloog) kwam ik bij een coach Ik leer anders en de klik was er meteen. Na een eenvoudig testje bleek al snel: Stef is een extreme beelddenker. In de eerste sessie heeft Stef z’n hoofd getekend en hebben we orde geschapen. Er is een kamer voor taal, een voor rekenen, een voor vrije tijd (voetbal) en een prullenbak waar alle woorden, die er niet goed in staan, in kunnen. Stef z’n taalkamer is turquoise. Als hij zijn ogen sluit gaat hij er zo naar toe en ziet deze ruimte voor zich. We hebben het alfabet, letter voor letter in z’n turquoise kamer gezet. Daarna als proef op de som het woord station in zijn hoofd gezet. Hij spelt het woord foutloos, schrijft het foutloos op en spelt het van achter naar voren ook net zo makkelijk. Tranen rolden over m n wangen. Dit is dus de manier, nu pakt hij het wel op. Ik ben dankbaar dat deze leermethode op mijn pad kwam.
    Linda van Marrewijk

    BeantwoordenVerwijderen