Probleemgebied | Mogelijke strategieën |
Gezichtsuitdrukkingen en gebaren worden slecht opgemerkt en begrepen Weinig idee wat er in anderen omgaat, bedoelingen worden slecht begrepen. Weinig wederkerigheid in communicatie Neemt zelf geen initiatief om problemen voor te leggen of vragen te stellen Koppigheid Faalangst | Geef zo duidelijk mogelijk aan wat er wordt verwacht,in heldere taal die maar voor één uitleg vatbaar is; herhaal zonodig met extra aanwijzingen Voorzichtigheid bij het opbouwen van een relatie (emotioneel neutrale reacties hebben de voorkeur). Wees precies en betrouwbaar bij afspraken Leer de leerling hoe hij hulp kan vragen, oefen dit desnoods met vraagzinnetjes Onderscheid dit van angst Herken paniek |
Relaties met klasgenoten
Probleemgebied | Mogelijke strategieën |
Door naïviteit en zaken letterlijk nemen niet begrijpen van leugentjes en oneerlijkheid Object voor buitensluiten, negeren, pesten, treiteren Problemen bij werken in groepjes | Bescherm de leerling, probeer te relativeren en woede of angst te begrenzen Voorlichting klas, organiseren van buddysysteem (te zwaar voor een leerling alleen) Leerkracht/docent wijst een combinatie aan of staat alleen werken toe |
Inzicht in eigen functioneren
Probleemgebied | Mogelijke strategieën |
Onvoldoende inzich in eigen functioneren | Voorzie in informatie Biedt gesprek aan Voorzie in feedback en hulplijstjes Stimuleer contact met andere leerlingen met Asperger / ASS |
Schoolorganisatie
Probleemgebied | Mogelijke strategieën |
Onzekerheid en angst bij veranderingen, wisseling leerkracht / docent / vak / lokaal onzekerbeid en angst bij wisseling van lokalen; invulling pauze | Bij voorkeur dagelijks contact met mentor over veranderingen. Regels en afspraken op schrift (visualiseren) Maak afspraken, zet buddy in, sta toe binnen te blijven of eerder of later van lokaal te wisselen (als de gangen weer leeg zijn) |
Schoolwerk
Probleemgebied | Mogelijke strategieën |
Traagheid door informatieverwerkingsprobleem Problemen om functies en vaardigheden te combineren (schrijven en luisteren) Te veel in details blijven steken Te perfectionistisch Omgaan met specifieke angsten Omgaan met preoccupaties | Korte overzichtelijke taken, extra tijd, individuele opstart en beëindiging taak Voorzie in technische ondersteuning (gebruik laptop) Geef hoofdlijnen, overzichten, pre-teaching Bescherm leerling en stimuleer relativering Begrip, tolerantie en attentie Gebruiken, maar ook in goede banen leiden |
Beoordeling schoolwerk
Probleemgebied | Mogelijke strategieën |
Bij beoordeling rekening houden met: | In details blijven steken Verkeerde associaties gemaakt De vraag te letterlijk genomen Foute antwoorden moeten beoordeeld worden met inachtneming specifieke problemen van de leerling |
Prikkels en zintuigen
Probleemgebied | Mogelijke strategieën |
Overgevoeligheid voor prikkels Ondergevoelige zintuigen | Geef leerling een rustige plaats, sta gebruik koptelefoon toe Stimuleer met multi-sensorische aanpak |
Taalproblemen
Probleemgebied | Mogelijke strategieën |
Stimuleer leeftijdadequaat taalgebruik Vermijd zonodig hardop lezen / overhoren Begeleid spreekbeurten zorgvuldig |
Gymnastiek
Probleemgebied | Mogelijke strategieën |
Motorische problemen Zintuiglijke problemen Angst en onzekerheid | Geef vaste taak bij voorbereiding Maak afspraken over een plaats om even bij te komen Ontsla de leerling desnoods van de verplichting aan alle oefeningen mee te doen |
Huiswerk
Probleemgebied | Mogelijke strategieën |
Noteren huiswerk Vergeten op te schrijven Spullen vergeten Opstart- en stopproblemen | Zorg voor vast moment, voorzie in regels (huiswerkbuddy) Lijstje met adressen klasgenoten (buddy) Lijstjes, reminders en evt. extra set boeken, etui, schrijfmateriaal Maak afspraken en wees beslis |
Uit: Balans, april 2009
Aanbevolen literatuur:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten