Autisme
Autisme is een moeilijk woord. Het komt van het oude Griekse woord'autos'. 'Autos' betekent 'zelf'. |
Autos zie je ook in:
auto en autobus | zelf bewegend voertuig |
automaat | zelf bewegende machine |
automatisering | zelf laten werken |
Je ziet overal het woordje 'zelf' erbij staan.
Ook bij autisme staat het:
autisme | in zichzelf gekeerd |
Maar... Niet alle mensen met autisme zijn zo in zichzelf gekeerd. |
Mensen met autisme
Er zijn best veel mensen met een vorm van autisme.
Dus ook bij veel kinderen komt het voor.
Mensen met autisme kun je overal tegenkomen: op straat, op school, op je club, in je familie.Autisme komt op de hele wereld voor. |
Kinderen met autisme zitten op alle soorten scholen:
- op de basisschool en het voortgezet onderwijs
- op scholen voor speciaal onderwijs.
Autisme is een stoornis in de hersenen.
De ontwikkeling van de hersenen is bij mensen met autisme iets anders gegaan.Dat gebeurde al voor de geboorte. |
Door deze stoornis in de hersenen kunnen mensen met autisme moeilijk contact maken met hun omgeving. |
Kijk naar dit filmpje over autisme.
Vormen van autisme
Er zijn verschillende vormen van autisme.
- Klassiek autisme
- Stoornis van Asperger
- PDD-NOS
- MCDD
Soms heeft een autist veel last van zijn stoornis. Soms merken alleen de mensen om hem heen dat iemand op een andere manier reageert. |
Autisme in Nederland
In Nederland komen alle vormen van autisme voor.
Hoeveel mensen er met autisme in Nederland zijn is niet goed bekend.
Waarschijnlijk hebben ongeveer 6 van de 1000 kinderen en volwassenen
een vorm van autisme. Dat zijn bij elkaar ongeveer 90.000 mensen.
Samen bijna net zoveel mensen als er in twee voetbalstadions passen.
6 Een paar autistische kenmerken?
Er zijn drie punten die belangrijk zijn bij autisme.
1 Beperkingen in sociale interactie |
Dat betekent dat iemand veel moeite heeft
om gewoon met anderen om te gaan.
2 Beperkingen in verbale en non-verbale communicatie |
Dat betekent dat iemand problemen heeft om gewoon met anderen te praten. Om anderen te begrijpen.
Het is voor hem of haar lastig om:
- een houding van het lichaam,
- een gezichtsuitdrukking,
- een gevoel
- om te begrijpen wat iemand bedoelt
- om te weten wat iemand voelt
- om zich in te leven in een ander.
3 Beperkte, zich herhalende stereotiepe patronen van gedrag, belangstelling en activiteiten waarbij sprake is van een stoornis in de verbeelding. |
Stereotiep gedrag betekent dat iemand steeds dezelfde dingen doet.
Bijvoorbeeld iedere keer een pen pakken en weer neerleggen.
Of de jas aan- en uittrekken.
Ook heeft iemand vaak alleen maar interesse voor één onderwerp of speciale hobby.
Bijvoorbeeld: dinosaurussen of treinen.
En een autist heeft geen fantasie,
hij kan niet iets nieuws verzinnen.
7 Hoe weet je of iemand autistisch is?
Als een kind autistisch is merken ouders en andere mensen dat meestal voordat het kind drie jaar is.
Dan heeft het kind al een achterstand.Of het kind gedraagt zich anders dan andere kinderen die even oud zijn. |
1 Het kind heeft moeite met:
- het aankijken van iemand
- het herkennen van een gezichtsuitdrukking
- het herkennen van een lichaamshouding
- en het herkennen van gebaren
Het kind zal geen dingen samen doen of delen. Het komt niet uit zichzelf naar je toe.Het kind wil geen contact. |
2 De communicatie
Het kind loopt achter met de gesproken taal. Of het kind gaat niet praten.
Het kind kan moeilijk een gesprekje beginnen. Of het kan het gesprekje niet volhouden.
Het kind praat alleen over dezelfde dingen.
Of gebruikt vreemde woorden.
Het kind heeft geen fantasie.En speelt geen 'doen-alsof-spelletjes'. |
3 Stereotiep gedrag en speciale voorkeur
Het kind heeft een sterke voorkeur om steeds de zelfde dingen te doen.
Dat heet stereotiep gedrag.
Het kind doet steeds de zelfde dingen.Bijvoorbeeld:
|
Het kind heeft een voorkeur voor dezelfde onderwerpen.
Of voor een klein stukje van iets.
Bijvoorbeeld een lege shampoofles.
Of de dop van de shampoofles.
De stoornis van Asperger
Mensen met de stoornis van Asperger hebben net als andere mensen met autisme moeite om met anderen om te gaan.
Ook hebben zij eigen typisch gedrag en een voorkeur voor vaste onderwerpen en hobby's. Ze weten bijvoorbeeld alles over dieren, treinen, vliegtuigen en machines. Ze kunnen daar veel over vertellen. |
Maar dat is ook een probleem.
Ze willen echt alles helemaal precies vertellen.
Ze merken niet dat degene die luistert het niet meer leuk vindt.
Kinderen met Asperger zijn verbaal vaak goed. Ze kunnen dus goed praten.En ze kunnen meestal goed leren. |
Toch is het lastig voor hen om met anderen te praten en om anderen goed te begrijpen.
Dat komt omdat het voor hen moeilijk is om:
|
Voor mensen met het Asperger stoornis is het ook heel belangrijk dat alles helemaal duidelijk is:
- wat ze moeten doen (programma)
- wanneer ze het moeten doen
- waar ze het moeten doen
- met wie ze het samen doen
- hoe ze het moeten doen.
Als deze dingen niet duidelijk zijn raken ze in paniek.Dat is in het contact met andere mensen en met vrienden heel lastig. |
PDD-NOS
Bij PDD-NOS hebben mensen problemen met:
- het omgaan met anderen
- het goed kunnen praten en overleggen
- het begrijpen van gevoelens van anderen
- het vinden van de weg (in gebouwen)
- het lezen en begrijpen van boeken
- het gebruiken van een agenda.
Soms hebben mensen met PDD-NOS ook vaste maniertjes (stereotiep gedrag) en speciale interesses of activiteiten.
Soms worden deze problemen van PDD-NOS pas later duidelijk.Dan zitten de kinderen al op school. |
Het gedrag is niet zo goed te verklaren.
Omgaan met een autist
Je hebt het hierboven gelezen.
Iemand met autisme heeft het helemaal niet makkelijk.
Autisten kunnen zich niet of niet goed aanpassen aan nieuwe situaties.
Ze kunnen niet omgaan met plannen die opeens veranderen.
Dat komt door hun stoornis.
Dit betekent dus dat de mensen die met een autist te maken hebben daarmee rekening moeten houden. |
Welke dingen zijn belangrijk?
Een autist heeft duidelijkheid nodig over:
- Wat gaat er gebeuren?
- Wanneer gaat het gebeuren (de dag en de tijd)?
- Wie is erbij?
- Waar gaat het gebeuren?
- Hoe gaat het gebeuren?
- Wat gaan we doen?
- Wanneer gaan we het doen?
- Wie doen er mee?
- Waar doen we het?
- Hoe doen we het?
Onverwachte dingen en gebeurtenissen
moet je proberen te voorkomen.
Dus schrijf altijd op of vertel:
Wie Wat Waar Wanneer Hoe |
Ook als er opeens iets verandert moet je het rustig uitleggen
of soms opschrijven.
Een agenda is een handig hulpje.
En soms is een pictogenda een handige manier.
Let op!
Ga geen discussie aan met een autist.
De begeleider/volwassene bepaalt wat er gebeurt.
Mensen met autisme zijn gauw van slag. Daarom is het goed dat iedereen weet hoe je met een autist moet omgaan.
De autipas
Vanaf april 2007 is de autipas te bestellen.
De pas is ongeveer zo groot als een betaalpas.
Ouders ouders de pas bestellen
voor hun schoolgaande kinderen.
Dat kan bij het LNA.
Het LNA is het Landelijk Netwerk Autisme.
De pas wordt gemaakt met geld
van het Autismefonds.
www.landelijknetwerkautisme.nl
Waarom is de autipas nodig?
Met de ‘autipas’ kunnen de kinderen iemand laten zien dat zij een autistische stoornis hebben.Dat zij daardoor misschien anders reageren dan andere kinderen in bepaalde situaties. |
Op de ‘autipas’ komt in het kort te staan:
- welke stoornis het kind heeft
- welk gedrag daarbij hoort
- en een paar duidelijke regels over hoe je met een leerling met autisme moet omgaan.
Leerlingen met autisme kunnen de ‘autipas’ ook gebruiken om hulp te vragen als zij in de problemen komen. |
Autisme bij volwassenen
Autisme is nog niet zo lang heel erg bekend.
Daarom zijn er tegenwoordig volwassenen die nu pas ontdekken dat zij autisme hebben.
Zij komen er zelf pas achter als bij hun kind autisme wordt ontdekt.Want soms komt er in een familie vaker autisme voor. |
Soms zien ze een programma op tv of ze lezen het in een tijdschrift.
En opeens herkennen die volwassenen hun eigen gedrag.
Het kan helpen als deze mensen gaan praten met anderen die hetzelfde meemaken.
Dat kan bij PAS. Dat staat voor 'Personen uit het Autistisch Spectrum'.www.pasnederland.nl |
Autisme en vrije tijd
Je hebt al gelezen dat het belangrijk is dat iemand met autisme precies weet wat er gaat gebeuren.
Vrije tijd is dan vaak een probleem. Want vrije tijd is onduidelijk:
|
En hoe regel je dat allemaal?
Voor een autist is het belangrijk dat iemand hem helpt.
Dat zijn ouders of een leerkracht samen met hem een plan maken.
Als een autist bij een club is moet er iemand zijn die hem begeleidt. Die zorgt dat duidelijk is wat er gaat gebeuren. |
Autisme en vakantie
Ook vakanties zijn onduidelijk.
Alle vaste activiteiten stoppen dan.
Dan is een vakantierooster een hulp.
Op een kalender kunnen dan van tevoren de activiteiten van de vakantie worden gezet.
Vaak voor ieder dagdeel:
|
Beste,
BeantwoordenVerwijderenDank je vriendelijk voor de zeer informatieve site. Als ambulant begeleider kan ik dit zeker gebruiken. Ik krijg echter geen plaatjes te zien. Zou je mij daar nog aan kunnen helpen?
Vriendelijke groet, Sidi
soudghiri@samenwerkingsverbandvo.nl